[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: جلد 14، شماره 2 - ( تابستان 1399 1399 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 358-329 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی حساسیت و پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش در قطعۀ 5 راه آهن اردبیل – میانه با استفاده از روش‌های تحلیل سلسله مراتبی فازی، مثلت سلسله مراتبی فولر و منطق فازی
بختیار فیضی زاده*1، میثم سطانی2
1- دانشگاه تبریز، گروه سنجش از دور و GIS ، bakhtiar.feizizadeh@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقان، گروه GIS
چکیده:   (1963 مشاهده)
هدف اصلی این تحقیق، تولید نقشه­های حساسیت زمین­لغزش برای محدودۀ قطعۀ 5 راه­آهن اردبیل ـ میانه و تأثیر آن بر شریان­های حیاتی و ثانیاً تجزیه و تحلیل مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در افزایش خطر زمین‌لغزش است. در این پژوهش از سه روش منطق فازی، مثلث سلسله مراتبی فولر و تحلیل سلسله مراتبی فازی (F-AHP) استفاده شده است. روش­های مذکور از روش­های تحلیل تصمیم­گیری چندمعیاره به‌منظور ارزیابی علمی نواحی مستعد زمین­لغزش در محدودۀ قطعۀ 5 راه­آهن اردبیل ـ میانه است. برای انجام تحقیق معیارهای اصلی در قالب لایه‌های اطلاعاتی شناسایی شده و برای تلفیق استفاده شدند. سپس برای تعیین میزان استعداد محدودۀ بررسی شده نسبت به رخداد زمین­لغزش براساس روش منطق فازی، مثلث سلسله مراتبی فولر و سلسله مراتبی فازی (F-AHP) اقدام به پهنه­بندی شده است. نهایتاً، عملکرد روش­های مختلف در تولید نقشه­های حساسیت زمین­لغزش با استفاده از شاخص­های صحت‌سنجی "جمع مطلوبیت "، "درصد منطقه بحرانی"  و منحنی مشخصه عملکرد سیستم با یک‌دیگر مقایسه شد تا روش مطلوب و کاربردی برای محدودۀ قطعۀ 5 راه­آهن اردبیل ـ میانه به‌منظور مدیریت خطر زمین لغزش تعیین شود. در نهایت با تلفیق داده‌ای متناسب با وزن‌های استخراج شده، نسبت به تهیه نقشه پهنه‌بندی زمین‌لغزش اقدام شد. نتایج تحقیق حاضر در شناسایی نسبت محاطرات محیطی و آسیب‌پذیری این محور تبادلاتی نقش مهمی داشته و می‌تواند راهگشای برنامه ریزان و تصمیم‌گیران برای کاهش نسبت خسارات و مدیریت بحران استفاده شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: پهنه‌بندی زمین‌لغزش، منطق فازی، تحلیل سلسله مراتبی فازی، مثلث سلسله مراتبی فولر،  
متن کامل [PDF 1261 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله استخراج شده از پایان نامه | موضوع مقاله: زمین شناسی مهندسی
دریافت: 1397/6/12 | پذیرش: 1397/11/13 | انتشار: 1399/6/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fezizadeh B, Soltani M. Evaluation Landslide Hazard Impacts on the 5th Segment of Ardebil-Mianeh Railroad based on Fuzzy-AHP, Fooler Hierarchical Triangle and Fuzzy logic Methods in GIS Environment. Journal title 2020; 14 (2) :329-358
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2814-fa.html

فیضی زاده بختیار، سطانی میثم. ارزیابی حساسیت و پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش در قطعۀ 5 راه آهن اردبیل – میانه با استفاده از روش‌های تحلیل سلسله مراتبی فازی، مثلت سلسله مراتبی فولر و منطق فازی. عنوان نشریه 1399; 14 (2) :358-329

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2814-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 2 - ( تابستان 1399 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه زمین شناسی مهندسی Journal of Engineering Geology
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4553