از جمله موضوعهای اساسی در ارتباط با تونلهای کمعمق در محیطهای شهری، نشست زمین در اثر حفر تونل و تأثیر عوامل زمینشناسی مهندسی بر آن است. از روشهای بررسی این مسئله روش تجربی است و پارامترهای تجربی VL و k از جمله مهمترین پارامترهای دخیل در این روش است که مقدار آنها با توجه به خصوصیات زمینشناسی و ژئوتکنیکی مصالح تخمین زده میشود. در پژوهش حاضر پارامترهایی با توجه به بررسیهای قبلی محققان مختلف، بهصورت فرضی در نظر گرفتهشده و نشست زمین در مسیر تونل ابوذر براساس این مقادیر فرضی پیشبینی شده است. نتایج بهدست آمده با نشست واقعی زمین که همزمان با حفاری تونل مذکور اندازهگیری شده است، مقایسه شد. با توجه به اینکه نشست واقعی زمین کمتر از مقدار پیشبینیهای اولیه بوده است، نتیجهگیری شد که یا VL واقعی کمتر از مقدار فرضی است و یا k واقعی بیشتر از مقدار فرضی است. با توجه به وابستگی هر دو پارامتر به چسبندگی خاک نتیجه میگیریم که باید عاملی باعث افزایش چسبندگی مصالح شده باشد که در این ارتباط سیمانیشدگی طبیعی در آبرفتهای تهران بهعنوان تأییدی بر فرضیه مذکور تلقی شده، در نتیجه این عامل باعث افزایش چسبندگی و کاهش نشست زمین شده است. برای بررسی سیمانیشدگی طبیعی، تفاوت در نتایج آزمایشهای برجا و آزمایشگاهی برای تعیین پارامترهای مقاومت برشی، بررسی شده است و چسبندگی زیاد بهدست آمده از آزمایشهای برش برجا نسبت به آزمایشهای آزمایشگاهی بهعنوان شاهدی برای سیمانیشدگی مصالح آبرفتی موجود در مسیر تونل ابوذر مورد استناد قرار گرفت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |