جلد 9، شماره 2 - ( انگلیسی English 1394 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 2890-2869 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaie_moayed R, Kamalzareh M. Improving Physical Characteristics of Collapsible Soil (Case Study: Tehran-Semnan Railroad). Journal of Engineering Geology 2015; 9 (2) :2869-2890
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1715-fa.html
ضیایی موید رضا، کمال زارع مهراد. اصلاح مشخصات فیزیکی خاک‌های رمبنده (بررسی موردی: راه آهن تهران- سمنان). نشریه زمین شناسی مهندسی. 1394; 9 (2) :2869-2890

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1715-fa.html


1- دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، گروه مهندسی عمران، قزوین ، reza_ziaie_moayed@yahoo.com
2- دانشگاه RPI، نیویورک
چکیده:   (8231 مشاهده)

ایران در زمره کشورهایی است که گسترۀ وسیعی از خاک‌های رمبنده دارد و در صورت شناسایی نشدن این نوع خاک‌ها، اگر سازه، راه و یا خطوط ریلی روی آن‌ها احداث شود، در اثر اشباع شدن خاک، مشکلات چشم‌گیری ایجاد می‌کند در دشت سمنان نیز به‌دلیل وجود شکست‌‌های خاک در محل عبور راه‌های مواصلاتی مهم، مواردی از رمبنده بودن خاک مشاهده شده است. در مسیر راه آهن تهران- سمنان به‌علت بهره‌برداری از خط و عدم امکان مسدودی خط یکی از راه حل‌هایی که می‌تواند به‌طور مؤثر برای اصلاح مشکلات ناشی از وجود خاک‌های رمبنده استفاده شود تزریق برجا است. در این پژوهش برای اصلاح خاک منطقۀ بررسی شده با استفاده از تزریق، ماده تزریقی آهک به‌دلیل وجود رس در خاک، استفاده شده است. نتایج آزمایش‌های میدانی و آزمایشگاهی بیان‌گر آن است که با توجه به سیمانتاسیون رسی موجود بین ذرات خاک محل، تزریق آهک منجر به کاهش چشم‌گیر پتانسیل رمبندگی خاک در شرایط اشباع و افزایش ظرفیت باربری خاک در مقایسه با سایر مواد تزریقی شده است.از این رو، به‌عنوان راه‌کاری مناسب در موارد مشابه پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 855 kb]   (4826 دریافت)    
موضوع مقاله: ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه زمین شناسی مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Engineering Geology

Designed & Developed by : Yektaweb