Journal of Engineering Geology
نشریه زمین شناسی مهندسی
Journal of Engineering Geology
Basic Sciences
http://jeg.khu.ac.ir
1
admin
2228-6837
2981-1600
doi
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
13
5
online
1
fulltext
en
پایدارسازی زمین لغزش بزرگ منجیل براساس تحلیل عددی بهروش فاکتور کاهش مقاومت برشی(FE-SRM)
Analysis of a Large-Scale Landslide Using Shear Strength Reduction Factor Method, Case Study: Manjil Landslide
زمین شناسی مهندسی
En. Geology
مقاله پژوهشی
Original Research
<span style="font-family:b lotus;">پایدارسازی شیب موضوعی مهم در ساخت پروژههای خطی است. در این پژوهش پایدارسازی زمین­لغزش بزرگ منجیل که در حد فاصل کیلومتر 400+41 تا 200+42 آزادراه قزوین- رشت اتفاق افتاده است، تجزیه و تحلیل شده است و طرح پایدارسازی آن بررسی شده است. زمین­لغزش مذکور تقریباً 168 متر طول، 214 متر عرض داشته و براثر ایجاد ترانشه نامناسب در سال 2013 رخ داد و منجر به بسته شدن مسیر آزادراه شد. تجزیۀ پایدارسازی براساس تحلیل عددی بهروش فاکتور کاهش مقاومت برشی (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">FE-SRR</span></span><span style="font-family:b lotus;">) انجام شده است. بدینمنظور از نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">PHASE<sup>2D</sup></span></span><span style="font-family:b lotus;"> استفاده شده است. در ابتدا دامنۀ با شیب </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">3H:2V</span></span><span style="font-family:b lotus;"> سبکسازی شد. نتایج مدلسازی نشان می­دهد که ضریب اطمینان در حالت استاتیکی و شبه استاتیکی بهترتیب برابر 95/1 و 17/1 است. در حالی</span> <span style="font-family:b lotus;">که حداکثر گشتاور خمشی با شمع تک پایه­ایی در حالت شبه استاتیکی </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"> MN</span></span><span style="font-family:b lotus;">69/5 </span><span style="font-family:b lotus;">است. </span><span style="font-family:b lotus;">حداکثر گشتاور خمشی در سطح لغزشی بیشتر از ظرفیت خمشی شمع است. بنابراین برای پایدارسازی زمین­لغزش اجرای شمع دو پایه­ای (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">2PG</span></span><span style="font-family:b lotus;">) در پاشنه لغزش پیشنهاد داده شد.</span><span style="font-family:b lotus;"> نتایج تحلیلها نشان می­دهد که با اجرای این طرح پارامتر مذکور تا </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">MN</span></span><span style="font-family:b lotus;">48/2 کاهش پیدا میکند. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که پایدارسازی بهوسیلۀ شمع دو پایه­ایی برای زمین­لغزش منجیل مناسب است.</span>
Slope stability could be a major concern during the construction of infrastructures. This study is focused to analyze the slope stability of Manjil landslide that was located 41+400 to 42+200 km along Qazvin-Rasht freeway, Iran. The Manjil landslide, which had 168 m long and approximately 214 m wide, was occurred due to inappropriate cutting in June 2013 and led to destructive and closure of freeway. Slope stability analysis was carried out using a finite element shear strength reduction method (FE-SRM). The PHASE<sup>2D</sup> program was utilized in order to model the slope cutting and stability of landslide. Slope angle was flatted with 3H:2V geometry and stabilized with piling. The results indicated safety factors of 1.95 and 1.17 in the static and pseudo-static states, respectively, while the maximum bending moment with single pile (SP) in the pseudo-static state was 5.69 MN. Maximum bending moment of the pile around the slip surface was significantly large and more than the bending moment capacity of the pile. Due to the large bending moment on the pile, pile-to-pile cap connections (two pile group: 2PG) should be designed at the toe of the slope. The obtained results showed reduction of this parameter to 2.48 MN. Thus, it can be concluded that 2PG is a suitable stabilization method for the Manjil landslide.
زمین لغزش منجیل, روش فاکتور کاهش مقاومت برشی, شمع دو پایه ایی, تجزیۀ پایدارسازی
Manjil landslide, Finite element model, Shear strength reduction factor method, Pile-to-pile cap connections, Stability analysis.
59
92
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1604-3&slc_lang=en&sid=1
Mahnaz
Firuzi
مهناز
فیروزی
firuzi.mahnaz@yahoo.com
10031947532846004918
10031947532846004918
Yes
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ علوم پایه ، گروه زمینشناسی
Mohammad Hossein
Ghobadi
محمدحسین
قبادی
amirghobadi@yahoo.com
10031947532846004919
10031947532846004919
No
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ علوم پایه ، گروه زمینشناسی
Ali
Noorzad
علی
نورزاد
10031947532846004920
10031947532846004920
No
Ehsan
Dadashi3
احسان
داداشی
10031947532846004921
10031947532846004921
No