[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: جلد 7، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1392 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 1810-1787 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل پایداری جبهه تونل (مطالعه موردی : خط 2 متروی کرج)
پوریا حیدریان*1، سید محمود فاطمی عقدا1، علی نورزاد2
1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست
چکیده:   (10077 مشاهده)
تونل‌زنی در شرایط زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی پیچیده مخصوصاً در نواحی شهری اغلب اجتناب‌ناپذیر است. آنالیز پایداری و تعیین میزان نشست سطحی زمین در پروژ‌ۀ واقعی تونل‌زنی سپری اهمیت خاصی دارند. هدف از این تحقیق تعیین فشاری است که از ریزش جبهۀ تونل یک تونل سطحی حفر شده به‌وسیله TBM متعادل کننندۀ فشار زمین (EPB) جلوگیری می‌کند. در این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر فشار جبهۀ کار بر رفتار تونل، از روش‌های تحلیلی و مدل­سازی عددی سه بعدی با نرم‌افزار ABAQUS استفاده شده است تا میزان فشار مؤثر بر رفتار جبهۀ تونل تخمین زده شود.  پارامتر مذکور با استفاده از داده­های مربوط به خط 2 متروی کرج محاسبه شده است. روش تحلیلی استفاده شده در این تحقیق عبارت است از: روش لکا- دورمیو (مرز بالایی) که بر پایۀ آنالیز حدی تنش استوار است و بر اساس مکانیسم شکست چند بلوکی انتقالی انجام شده است. هم‌چنین در مدل‌سازی عددیِ از مدل رفتاری موهر-کولمب استفاده شده، سپس نتایج حاصل از روش‌های تحلیلی و مدل‌سازی عددی مقایسه شده است. برطبق یافته‌های حاصل از این تحقیق، فشار به‌دست آمده از روش تحلیلی لکا- دورمیو، حداقل فشاری است که می‌توان بر جبهۀ تونل اعمال کرد.  هم‌چنین تحلیل نشان می‌دهد که با اعمال فشار به‌دست آمده از روش تحلیلی، جبهۀ تونل متروی کرج به احتمال زیاد پایدار می‌ماند و اجرای روش‌های پیش تحکیمی در این مقطع تونل لازم و ضروری به‌نظر نمی‌رسد
واژه‌های کلیدی: جبهه تونل، مرز بالایی، روش عددی، روش تحلیلی، جابه جایی جبهه، خط 2 متروی کرج، ABAQU
متن کامل [PDF 1294 kb]   (2653 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زمین شناسی مهندسی
پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Headarian P, Fatemi Aghda S M, Noorzad A. Face Stability Analysis of Tunnel (A case study: Karaj Subway Line 2 ). Journal of Engineering Geology. 2014; 7 (2) :1787-1810
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-422-fa.html

حیدریان پوریا، فاطمی عقدا سید محمود، نورزاد علی. تحلیل پایداری جبهه تونل (مطالعه موردی : خط 2 متروی کرج). نشریه زمین شناسی مهندسی. 1392; 7 (2) :1810-1787

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-422-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه زمین شناسی مهندسی Journal of Engineering Geology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419