[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: جلد 6، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1391 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 1350-1327 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر پایداری مسیر خط 2 قطار شهری مشهد
سلمه افشار1، محمد غفوری2، غلامرضا لشکری پور3، مهران آرین4، محمد موسوی مداح
1- دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشگااه فردوسی مشهد
4- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (5367 مشاهده)
با توجه به توسعۀ روز‌افزون سازه‌های زیرزمینی و هزینه‌های فراوان ساخت این سازه‌ها و نیز اهمیت آن‌ها در شبکه حمل‌ و ‌نقل بین‌شهری و داخل شهری لازم است که پایداری آن‌ها بررسی شود. در این تحقیق پایداری تونل‌های مسیر خط 2 قطار شهری مشهد به‌طول حدود 17 کیلومتر بررسی شده است. در ابتدا منشأ رسوب‌های دشت مشهد، و سپس با توجه به‌جنس رسوب‌ها در مسیر پژوهش، خصوصیات ژئوتکنیکی آن‌ها بررسی شده است. بررسی رسوب‌های مسیر نشان می‌‌دهد که خاک‌‌ مسیر در ردۀ خاک‌‌های متورم شونده قرار نمی‌گیرند. هم‌چنین پروفیل‌های تهیه شده تغییرات SPT نسبت به عمق در محیط نرم‌افزار روک ورک1 2006 حاکی از این است که خاک بسیار نرم و سست در مسیر وجود ندارد. نتایج آزمایش‌های دانه‌بندی و XRD  بیان‌گر این است که خاک غالب مسیر رس و با کانی غالب نوع ایلیت و کائولینیت است. در ادامه و با توجه به این‌که بیش‌تر مسیر از خاک‌های ریزدانه تشکیل شده است نشست زمین با استفاده از نرم‌افزار پلاکسیس2 ورژن 8 بررسی شده است. سپس با توجه به مدل‌سازی عددی و متغیر قرار دادن عمق تونل در هر پروفیل عمقی بهینه از لحاظ خصوصیات ژئوتکنیک برای استقرار تونل در لایه‌های خاک با خصوصیات ژئوتکنیکی مناسبت مشخص شده است.
واژه‌های کلیدی: خط 2 قطار شهری مشهد، پایداری، خصوصیات ژئوتکنیکی، نشست، عمق بهینه
متن کامل [PDF 1591 kb]   (1919 دریافت)    
نوع مطالعه: سایر | موضوع مقاله: زمین شناسی مهندسی
پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshar S, Ghafori M, Lashkaripur G, Arian M, Musavimadah M. Investigation of optimum depth for tunnel of Mashhad metro line 2. Journal of Engineering Geology. 2012; 6 (1) :1327-1350
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-381-fa.html

افشار سلمه، غفوری محمد، لشکری پور غلامرضا، آرین مهران، موسوی مداح محمد. بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر پایداری مسیر خط 2 قطار شهری مشهد. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1391; 6 (1) :1350-1327

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه زمین شناسی مهندسی Journal of Engineering Geology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419