جلد 13، شماره 2 - ( جلد 13، شماره 2، تابستان 1398 1398 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 288-261 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه ملایر، دانشکدۀ عمران و معماری، گروه مهندسی عمران (ژئوتکنیک) ، v.geotec@gmail.com
2- دانشگاه ملایر، دانشکدۀ عمران و معماری، گروه مهندسی عمران (ژئوتکنیک)
چکیده:   (5728 مشاهده)
در طراحی فونداسیون‌ها، ایده تلفیق رادیه و پیهای عمیق به منزله گزینه‌ای جدید در مبحث پیسازی مطرح شده است. به‌کارگیری پی‌های عمیق در زیر پی‌های گسترده (سیستم پی گستردۀ مرکب) می‌تواند سبب کاهش نشست و اثر توأم افزایش ظرفیت باربری شود.‌ در این پژوهش، تغییرشکل پی، گشتاور وارد بر پی و هم‌چنین سهم بار شمع‌ها در باربری سیستم مرکب پی- شمع تحت بارگذاری استاتیکی در خاک ماسه‌ای با استفاده از مدل‌سازی اجزای محدود برای چیدمان‌های گوناگون شمع‌ها و سیستم‌های مختلف پی- شمع از نظر اتصال پی و شمع‌ها، بررسی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه، اثر طول شمع‌‌ و ضخامت پی گسترده در عملکرد سیستم مرکب نیز بررسی و بیان شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهند که استفاده از شمع‌های طویل در مرکز و شمع‌های کوتاه‌تر در پیرامون پی سبب کاهش نشست حداکثر و نشست‌های غیریکنواخت پی شده و کاهش چشم‌گیر لنگر وارد بر پی را به موجب شده است. و در کنار این‌ها سبب افزایش باربری شمع‌ها در سیستم مرکب شده است. همین‌طور افزایش ضخامت پی باعث ازدیاد نشست حداکثر پی، نشست متوسط پی، لنگر خمشی وارد بر پی شده است. و اثرات مثبت افزایش ضخامت پی، کاهش نشست‌های غیریکنواخت پی و افزایش مشارکت شمع‌ها در باربری هستند.
متن کامل [PDF 817 kb]   (1402 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
دریافت: 1396/7/3 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1398/5/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.