[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: جلد 12، شماره 2 - ( جلد 12 شمارۀ 2، تابستان 1397 1397 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 212-183 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ روش‌های آزمون مقاومت نفوذ استاندارد (SPT) و سرعت موج برشی (Vs) در تعیین میزان خطر روان‌گرایی در امتداد خط 2 متروی تبریز
دلارا اشنویه1، روزبه دبیری*2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه مهندسی عمران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه مهندسی عمران ، rouzbehdabiri@gmail.com
چکیده:   (3601 مشاهده)
پس از وقوع روان‌گرایی، نشست‌هایی در سطح زمین و درون لایه‌های خاکی ایجاد می‌شود که سبب آسیب رساندن به سازه‌های مستقر بر روی آن‌ها یا سازه‌های مدفون و شریان‌های حیاتی می‌شود. در دو دهۀ اخیر روش‌های نیمه‌تجربی مختلفی برای تعیین میزان کرنش حجمی (نشست) و کرنش برشی حداکثر بر اساس داده‌های صحرایی و آزمایشگاهیی ارائه شده است. هدف اصلی در تحقیق حاضر، مقایسۀ نتایج ارزیابی پتانسیل وقوع روان‌گرایی از دیدگاه شدت خطر وقوع و میزان نشست پس از وقوع روان‌گرایی در لایه‌های خاکی برمبنای استفاده از نتایج آزمون مقاومت نفوذ استاندارد (SPT)و سرعت موج برشی (Vs) در امتداد مسیر خط 2 متروی شهر تبریز است. در این تحقیق، ابتدا تعداد 54 حلقه گمانه در امتداد خط 2 متروی ذکر شده جمع‌آوری و بررسی شده است. سپس، پتانسیل روان‌گرایی در محدودۀ بررسی شده براساس روش‌های پیشنهاد شده انجام شده و شاخص خطر روان‌گرایی(LPI) درآن‌ها برآورد شده است. سپس میزان نشست احتمالی در لایه‌های خاکی ناشی از وقوع روان‌گرایی براساس نتایج حاصل از دو روش پیشنهادی انجام گرفته است.  نتایج به‌دست آمده از تحقیق نشان می‌دهد که دو روش تطابق مناسبی نداشته و خطر وقوع روان‌گرایی حاصل از روش SPT در مقایسه با روش Vs دارای میزان کم‌تری است. هم‌چنین پیش‌بینی میزان نشست پس از وقوع روان‌گرایی در لایه‌های خاکی برمبنای روش سرعت موج برشی در مقایسه با روش آزمون مقاومت نفوذ استاندارد مقدار بیش‌تری دارد.  
واژه‌های کلیدی: روان‌گرایی، نشست، خط 2 متروی تبریز، آزمون مقاومت نفوذ استاندارد (SPT)، سرعت موج برشی (Vs).
متن کامل [PDF 1454 kb]   (2860 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله استخراج شده از پایان نامه | موضوع مقاله: ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
دریافت: 1395/10/28 | پذیرش: 1396/2/16 | انتشار: 1397/4/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oshnaviyeh D, Dabiri2 R. Comparison of Standard Penetration Test (SPT) and Shear Wave Velocity (Vs) Methods in Determining Liquefaction Hazard along Tabriz Metro Line 2. Journal of Engineering Geology. 2018; 12 (2) :183-212
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2612-fa.html

اشنویه دلارا، دبیری روزبه. مقایسۀ روش‌های آزمون مقاومت نفوذ استاندارد (SPT) و سرعت موج برشی (Vs) در تعیین میزان خطر روان‌گرایی در امتداد خط 2 متروی تبریز. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1397; 12 (2) :212-183

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2612-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12، شماره 2 - ( جلد 12 شمارۀ 2، تابستان 1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه زمین شناسی مهندسی Journal of Engineering Geology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419