[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: جلد 10، شماره 4 - ( جلد 10 شماره 4 زمستان 1395 1395 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 3748-3719 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی غیرخطی سازۀ نهایی (لانینگ) تون با در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه نمونۀ موردب تونل گیلاوند
سیدحسین حسینی لواسانی*1، صالح شریف طهرانی2
1- دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی ومهندسی، گروه عمران ، lavasani@khu.ac.ir
2- دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی ومهندسی، گروه عمران
چکیده:   (4810 مشاهده)

امروزه حفاری و ساخت تونل‌ها کاربردهای زیادی در حمل و نقل، انتقال آب، انتقال تأسیسات و ... دارد. با این‌همه، تونل‌ها، علاوه بر مزایایی که دارند در ردۀ پروژه‌های هزینه بر مطرح هستند و به‌همین دلیل طراحی بهینۀ اقتصادی و در عین حال ایمن آن‌ها نقش مهمی در نسبت منافع به هزینه‌های طرح دارند. روند طراحی سیستم پایدارکننده تونل‌ها معمولاٌ به دو مرحلۀ طراحی پایداری حین اجرا و پایداری بلندمدت (حین بهره‌برداری) تقسیم می‌شود که برای هر یک از مراحل مذکور روش‌های مختلفی ارائه شده‌اند. با توجه به ناشناخته و غیرخطی بودن رفتار زمین و تأثیر آن بر سازۀ نگه‌داری تونل، هر یک از روش‌های استفاده شده در طراحی تونل‌ها نقاط قوت و ضعف مختلفی دارند. عمده روش‌های طراحی سازه نهایی تونل (که با عنوان لاینینگ نامیده می‌شود) با ساده‌سازی رفتار خاک و سازه به‌صورت خطی، با استفاده از روش‌های تحلیلی یا ترکیب روش‌های تحلیلی- ترکیبی به‌طراحی نوع سازه می‌پردازند. در این پژوهش، با مرور روش‌های مختلف طراحی سعی شده است طراحی سیستم نگه‌داری بلندمدت گزینه‌ای موردی (تونل مسیر کنارگذر گیلاوند) با لحاظ کردن رفتار غیرخطی زمین انجام شود. مدل‌سازی توأم سازه و خاک در نرم-افزار عددیFlac  به‌صورت دوبعدی انجام شده و نتایج نیرو و ممان محوری ایجاد شده با مقادیر مجاز تحکل سازه مقایسه شده است. مقایسه نتایج این روش با نتایج به‌دست‌آمده از روش خطی (انجام شده در شرکت مشاور طراح) نشان‌دهندۀ امکان به‌کارگیری لاینینگ با ضخامت کم‌تر و در نتیجه ارائه طرح اقتصادی بهینه‌تری برای تونل است.

واژه‌های کلیدی: تونل، سازه نهایی (لاینینگ)، رفتار غیرخطی خاک، تونل گیلاوند
متن کامل [PDF 685 kb]   (1057 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی پژوهشی | موضوع مقاله: ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
دریافت: 1395/8/2 | پذیرش: 1395/8/2 | انتشار: 1395/8/2
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nonlinear Lining Design Considering Soil-Lining Interaction, Case Study: Gilavand Tunnel. Journal of Engineering Geology. 2017; 10 (4) :3719-3748
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2571-fa.html

حسینی لواسانی سیدحسین، شریف طهرانی صالح. طراحی غیرخطی سازۀ نهایی (لانینگ) تون با در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه نمونۀ موردب تونل گیلاوند. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1395; 10 (4) :3748-3719

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2571-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 4 - ( جلد 10 شماره 4 زمستان 1395 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه زمین شناسی مهندسی Journal of Engineering Geology
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419