[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: جلد 10، شماره 1 - ( جلد 10 شماره 1بهار 1395 1395 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 3308-3287 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد آنالیز احتمال در تعیین عمق بهینه تونل خط دوم قطار شهری مشهد.
غلامرضا خانلری*1، محمد غفوری2، جواد احمدزاده3، سلمه افشار4
1- دانشگاه بوعلی سینا همدان، گروه زمین‌شناسی ، khanlari_reza@yahoo.com
2- دانشگاه فردوسی مشهد، گروه زمین‌شناسی
3- دانشگاه بوعلی سینا همدان، گروه زمین‌شناسی
4- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (5052 مشاهده)

به هنگام تونل زنی در یک توده خاک در صورت وجود آب زیرزمینی، روانگرایی، جابجایی الاستیک و نشست در خاک های بالای تونل از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است پایداری فضای زیرزمینی حفر شده را به مخاطره اندازند. در این مطالعه موردی که بر روی خاک های زیرساخت شهرستان مشهد و در امتداد خط دوم قطار شهری آن صورت گرفته است، اطلاعات به دست آمده از آزمون نفوذ استاندارد، تست های برجا و آزمایشگاهی بر روی نمونه های خاک، به منظور جستجوی مقادیر عددی بهینه ای از پارامترهای مهندسی خاک که با تکیه بر آنها بتوان تراز استقرار دستگاه حفاری را در رابطه با پایداری تونل بهینه نمود، مورد استفاده قرار گرفته اند. بدین منظور از روش های هوشمند، عددی و احتمالاتی استفاده شده و میزان موثق بودن مدل های هوشمند و عددی به همراه ضریب اطمینان مستخرج از مدل های عددی توسط آنالیز احتمال بررسی شده است. نتایج حاکی از تطابق خروجی مدل های هوشمند همچون الگوریتم ژنتیک و الگوریتم ژنتیک چند منظوره و مدل عددی اجزای محدود بوده و می توان این روش ها را مکمل یکدیگر در طراحی قلمداد نمود.

واژه‌های کلیدی: نشست خاک، روانگرایی، جابجایی الاستیک، ضریب اطمینان، آنالیز احتمال
متن کامل [PDF 1884 kb]   (1584 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی پژوهشی | موضوع مقاله: ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
پذیرش: 1395/3/19 | انتشار: 1395/3/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafoori M, Ahmadzadeh J, Afshar S. Application of probability analysis in assessing optimal depth of 2nd line of Mashhad city subway.. Journal of Engineering Geology. 2016; 10 (1) :3287-3308
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1888-fa.html

خانلری غلامرضا، غفوری محمد، احمدزاده جواد، افشار سلمه. کاربرد آنالیز احتمال در تعیین عمق بهینه تونل خط دوم قطار شهری مشهد.. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1395; 10 (1) :3308-3287

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1888-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 1 - ( جلد 10 شماره 1بهار 1395 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه زمین شناسی مهندسی Journal of Engineering Geology
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419