[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: جلد 13، شماره 4 - ( جلد 13، شماره 4 1398 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 617-644 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ضرایب سایندگی و شکنندگی سنگدانه‌های مسیر مترو تبریز
دکتر امیر حسن رضایی فرعی1، آقای مسعود مصطفایی2، آقای سید کاظم رضوی3
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکدۀ فنی و مهندسی ، rezaei.ah@azaruniv.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3- دانشگاه تبریز، دانشکدۀ مهندسی عمران
چکیده:   (1046 مشاهده)
حفر تونل‌های طویل غالباً به‌صورت مکانیزه و با ماشین حفاری تونل TBM انجام می‌شود. یکی از عوامل مهم در حفاری این تونل­ها اثر سایندگی خاک و سنگدانه‌ها بر ابزارهای برشی و سایر بخش­های دستگاه حفار تونل است که باعث کاهش چشم‌گیری در راندمان حفاری پروژه می‌شود. محققان عوامل مختلفی که باعث ایجاد سایش در ابزار حفاری می‌شوند را بررسی کرده‌اند. در تحقیق حاضر 32 نمونه از سنگ‌دانه‌های مسیر تونل خط دو مترو تبریز انتخاب شده و میزان سایندگی و شکنندگی این سنگ‌دانه‌ها برای بخش‌های مختلف مسیر تعیین شده است. هم‌چنین از بین مهم‌ترین عوامل مؤثر، تأثیر پارامترهای وجود و میزان آب، جنس، اندازه و شکل سنگ‌دانه‌ها، نوع و میزان فوم حفاری بر میزان ضریب سایندگی و شکنندگی سنگ‌دانه‌های مسیر بررسی شده، قرار گرفته است. بدین‌منظور نیز حدود 130 نمونه از سنگ‌دانه‌ها شامل 20 نمونه برای بررسی تأثیر وجود و میزان آب، 15 نمونه برای جنس، 20 نمونه برای اندازۀ دانه­ها، 30 نمونه برای شکل و 42 نمونه برای تأثیر نوع و میزان فوم مصرفی تهیه شده است. روش­های زیادی برای آزمایش سایندگی خاک و خرده سنگ­ها در بخش­های حفاری به‌وسیلۀ محققان ارایه شده است که یکی از معتبرترین و متداول‌ترین این آزمایش‌ها آزمون LCPC است.  بر اساس نتایج حاصل برای بررسی تأثیر میزان آب بر سایندگی، روی سه جنس آندزیت، ماسه سنگ و کنگلومرای مسیر از حالت خشک تا وجود آب به میزان 30% وزنی نمونه آزمایش انجام شده است که در دو جنس ماسه سنگ و کنگلومرا با افزایش میزان آب سایندگی بیش‌تر شده ولی در آندزیت از 20% به بعد کاهش سایندگی مشاهده می­شود، میزان ضریب شکنندگی نیز در کل با افزایش میزان آب کاهش می­یابد. از لحاظ سنگ‌شناسی بیش‌ترین تأثیر بر سایندگی را کنگلومرا داشته و از نظر شکنندگی هم آندزیت شکننده­ترین است. در تأثیر اندازۀ دانه­ها، با افزایش اندازۀ دانه­ها سایش زیادتر و شکنندگی کم‌تر می­شود. تأثیر فوم بر سایندگی به این صورت است که تا حد خیس‌­شدگی سایندگی کاهش یافته و بیش‌تر از آن باعث افزایش سایندگی می­شود. از بین فوم‌های مختلف آزمایش‌شده نیز فوم شیمی بتن دارای حداقل سایندگی است.
 
واژه‌های کلیدی:  ضریب سایندگی، شکنندگی، آزمون LCPC، فوم حفاری، آبرفت‌های مسیر خط 2 مترو تبریز.
متن کامل [PDF 1125 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی پژوهشی | موضوع مقاله: ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1397/7/23 | انتشار: 1398/11/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Farei A, Mostafaei M, Razavi K. The Abrasion and Brittleness Coefficients of Tabriz’s Metro Aggregates. jeg. 2020; 13 (4) :617-644
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2758-fa.html

رضایی فرعی امیر حسن، مصطفایی مسعود، رضوی سید کاظم. بررسی ضرایب سایندگی و شکنندگی سنگدانه‌های مسیر مترو تبریز. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1398; 13 (4) :617-644

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2758-fa.html



جلد 13، شماره 4 - ( جلد 13، شماره 4 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه زمین شناسی مهندسی Journal of Engineering Geology
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4137