بررسی آزمایشگاهـی تأثیر درصد تراکم بر نشست ناشی از تونل سازی تمام مقطع در ماسه
|
مهرداد امامی تبیریزی 1، امین عبدلی قاضی، سالار فرجی |
|
|
چکیده: (977 مشاهده) |
حفر تونل در زمینهای نرم موجب تغییر در توزیع تنشهای درجا و جابهجایی خاک پیرامون آن میشود. این جابهجاییها ممکن است موجب بروز آسیب در سازههای سطحی و زیرسطحی مجاور تونل شود. بنابرین تخمین اندازه و منحنی نشست ناشی از حفر تونل و تعیین پارامترهای مؤثر بر آن اهمیت ویژهای دارد. روشهای تجربی و تحلیلی متعددی را محققان مختلف برای پیشبینی نشست زمین ارائه کردهاند. از جمله میتوان بهروش تجربی پک (1969)، بهعنوان رایجترین روش برای تخمین منحنی نشست زمین اشاره کرد. در مقاله حاضر با استفاده از مدلسازی فیزیکی انجام یافته تحت شتاب گرانشی، به بررسی تأثیر درصد تراکم ماسه بر منحنی نشست میپردازیم. فرآیند حفر تونل، از طریق اعمال افت حجم در تراز تونل انجام میشود. سپس جابهجایی خاک با استفاده از روش پردازش تصویر اندازهگیری شده و در نهایت منحنی نشست بهدست آمده با منحنی گوسی پک برازش میشود. با انجام آزمایش روی ماسه در دو حالت متراکم و شل و تحلیل نتایج بهدست آمده مشخص شد با افزایش درصد تراکم، مقدار نشست کاهش یافته و منحنی نشست عریضتر میشود. همچنین حجم افت زمین در اعماق مختلف با افت زمین موجود در تراز تونل برابر نیست |
|
واژههای کلیدی: نشست، تونل، تراکم ماسه، مدلسازی فیزیکی، تصویر |
|
متن کامل [PDF 657 kb]
(258 دریافت)
|
نوع مطالعه: علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ژئوفیزیک مهندسی دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۹
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|